Registration time - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Saskia Thoelen - WaarBenJij.nu Registration time - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Saskia Thoelen - WaarBenJij.nu

Registration time

Blijf op de hoogte en volg Saskia

26 September 2012 | Japan, Matsumoto

Vandaag 26 september stond op mijn kalender van Shinshu university aangegeven als "registration at city hall and opening of bank account" dag, en dat was natuurlijk ook wat er vandaag voornamelijk op het programma stond. Vanmorgen stond dan ook al vroeg mijn tutor Kei al aan m'n deur om me op te halen om naar het stadhuis te gaan voor verschillende inschrijvingen zoals die van het burgerlijk register, gezondheidsverzekering, en de pensioenkas (voor zover ik dat er uit kon opmaken). Gelukkig kon ik voor die laatste al meteen een uitzondering vragen, zodat ik niet iedere maand 150 euro moet betalen voor die "pensioenkas" (laten we het zo maar noemen voor het gemak).
Na het gemeentehuis vervolgde onze registratietocht zich naar de Japanse postbank, waar ik ook een rekening moest openen zodat mijn beursgeld daarop gestort kon worden. Blijkbaar vormen mijn tweede en derde naam (namelijk: Nicole en Agnes) toch een probleem in Japan, aangezien de Japanners niet echt vertrouwd zijn hiermee, en voor officiele dingen niet echt goed weten wat ze ermee moeten. Gelukkig kwam alles toch zonder al teveel communicatieproblemen in orde, en konden we terug keren naar de universiteit.
Daar toonde Kei me ook verschillende boeken (zogeheten Syllabussen) waar alle vakken van alle faculteiten van alle jaren in opgeschreven stonden, de vakken waaruit ik zou moeten kiezen om m'n uurrooster voor het komende semester op te stellen.
Alhoewel het toch nog wel even zal duren voor ik aan alles uit geraak, en weet of ik überhaupt wel aan die vakken mee mag doen, hoop ik toch snel een rooster te kunnen opstellen.
Toen alle procedures waren afgerond, besloten mama en ik (nadat ik teruggekeerd was naar m'n appartementje) nog voor de laatste middag samen de stad weer in te gaan voor een pannenkoek.
Nadat ik om 5 uur weer naar mijn advisor Sato was gegaan, voor informatie over het Nikken sei programma dat ik volg aan de unief, nam ik mama ook nog even mee naar Rieko Okae, mijn correspondente van het International center die me hielp met de verschillende procedures om naar Japan te komen.
's Avonds gingen we voor de laatste keer samen nog uit eten naar het zelfde restaurant als de vorige keer (aangezien ons dat daar goed bevallen was), om onze laatste avond samen af te sluiten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Een verslag van mijn jaartje in Japan.

Actief sinds 01 Sept. 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 69722

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 17 Augustus 2013

een jaar studeren in Japan (deel 1)

Landen bezocht: