kimono and onsen expierence! - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Saskia Thoelen - WaarBenJij.nu kimono and onsen expierence! - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Saskia Thoelen - WaarBenJij.nu

kimono and onsen expierence!

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Februari 2013 | Japan, Matsumoto

ja zelfs midden in de examenweek is er ook nog tijd voor ontspanning hier in Japan. Nuja, de eerste ontspanning was eerder een "verplichte ontspanning" sinds die in het teken stond van de laatste les "Traditionele cultuur en gevechtssporten". We gingen namelijk op bezoek naar het huis van een vrouw die zeer bekend is in de wereld van de Kimono, namelijk Uehara sensei. Daar zouden we kennis maken met typisch Japans eten, om vervolgens ook een typische kimono te mogen dragen. Het huis van Ueahara sensei was volledig in Japanse stijl, echt supermooi, en groot! Toen we binnenkwamen stonden er allemaal minitafeltjes opgesteld, zogenaamde "o-zen" waar een heel gerecht met typisch Japans eten was op uitgestald. Natuurlijk moesten we achter de tafeltjes in seiza (kniezit) plaatsnemen, en gedurende de hele maaltijd in seiza blijven zitten. (heel pijnlijk dus na een tijdje, gelukkig was de sensei zo lief af en toe te zeggen, ontspan je benen maar nu). In het huis waren er nog verschillende andere sensei die hielpen het eten op te dienen, en ons ook hielpen met de kimono te dragen. Het eten was verschrikkelijk lekker, en tijdens het eten kregen mochten twee leerlingen naar voren om te tonen hoe een kimono wordt aangedaan. Zeer leerrijk!
Normaal gezien was het de bedoeling dat iedereen even een kimono zou kunnen dragen, maar uiteindelijk bleek het toch zo te zijn dat niet iedereen kon gaan. Dus moest er met blad-steen-schaar beslist worden wie de volgende waren die mochten gaan. Ik zat er bij! Opgewonden ging ik naar de achterkamer waar twee sensei me in een Furisode (kimono met lange mouwen) hesen. Echter toen ik terug kwam zag ik dat de andere mensen niet in kimono stonden, en dat ik blijkbaar de laatste was die nog in kimono mocht, dat wist ik niet, ik dacht gewoon dat ik de volgende was die mocht en dat er nog tijd was! Anders had ik het wel doorgegeven aan iemand anders aangezien ik in Kyoto ook al in kimono had rondgelopen. Maargoed, het was nu eenmaal zo, en ik stond dus daar in kimono, samen met een ander meisje voor iedereen die natuurlijk één voor één een foto met ons wilden maken. Ik moet wel zeggen, de kimono die ik aan had dat moment had veel meer frulletjes en spulletjes dan de kimono die ik in Kyoto had gedragen, dus ik was best blij dat ik nu ook zo een kimono kon dragen, wat een ervaring!
Jammer genoeg moest hij al na een paar minuten weer uit omdat we bijna moesten vertrekken, achja, een mens kan nu eenmaal niet alles hebben he ;)
Na Uehara sensei uitbundig bedankt te hebben vertrokken we terug naar huis, op naar de test voor Multicultural understanding (inderdaad, wat een timing..)
De volgende dag zou ik overladen worden met 2 tests: luisteren en grammatica, om diezelfde avond nog gewoon les te hebben van Academisch Japans 3 (Japanners hebben blijkbaar geen speciale roosters voor hun examen, en hebben gewoon examen op hetzelfde uur als hun les valt.. als je dus 3 lessen op een dag hebt, en daar alle 3 een examen voor hebt ben je dus echt wel de lul, maargoed. De volgende dag zou alweer mijn laatste examen worden: academisch Japans 2, en nadat ik daar eindelijk mee klaar was, was ik dus klaar om een twee maanden lange vakantie te gemoed te gaan! (twee maanden, echt te lang! maar gelukkig wel genoeg tijd om aan mijn thesis te werken, en een baito (part time job) te zoeken!)
Om de vakantie goed in te zetten was ik die middag eerst de stad in met Priscilla om wat te gaan shoppen, en die avond zou ik dan voor het eerst naar een onsen gaan met Ezure en Priscilla, spannend! Met de fiets de kou trotserend kwamen we aan, we moesten onze tickets uit een automaat halen, en onze spullen in een kluisje doen. Vervolgens naar de gezamenlijke kleedruimte van waaruit je de onsen in gaat. Mannen en vrouwen netjes gescheiden natuurlijk. Volgens de etiquette was je je eerst grondig aan de douches om dan vervolgens uit te blazen in het lekker warme bad. Ook was er een rotenburo (buitenbad) waar we maar al te graag ingingen, onder de sterrenhemel in bad kunnen zitten, zalig!
Helemaal opgefrist gingen we vervolgens weer naar huis, wat een zalige ontspanning!

  • 01 Februari 2013 - 11:07

    Annelies:

    Dat was in Canada ook, gewoon examen wanneer je les was geweest. Is wel zo handig toch? Dan weet je 4 maanden op voorhand wanneer wat valt. In plaats van altijd veel te laat zoals hier! Bij ons was wel het nieuwe semester nog niet begonnen, dus geen lessen tussendoor! Prachtige foto, die in kimono!

  • 01 Februari 2013 - 12:13

    Saskia Thoelen:

    die les was niet van het nieuwe semester.. dat begint pas over 2 maanden (jup 2 maanden vakantie) die les was nog een les die Sato sensei absoluut wilde doorzetten, omdat we daar geen examen voor hadden maar die paper..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Een verslag van mijn jaartje in Japan.

Actief sinds 01 Sept. 2012
Verslag gelezen: 3045
Totaal aantal bezoekers 69716

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 17 Augustus 2013

een jaar studeren in Japan (deel 1)

Landen bezocht: